Aktualności
Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością – edycja 2025
- Szczegóły
Ruszył nabór wniosków do Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025.
Realizacja Programu zaplanowana jest
od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
(o rzeczywistym terminie realizacji decydować będzie fakt czy Gmina otrzyma środki finansowe)
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Program „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością” dla jednostek samorządu terytorialnego – edycja 2025 jest zadaniem współfinansowanym ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Adresatami Programu są:
- dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
- usługa asystencji osobistej na terenie szkoły lub placówki oświatowej może być realizowana wyłącznie w przypadku, gdy szkoła nie zapewnia tej usługi.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem.
Asystentem osobistym osoby z niepełnosprawnością mogą zostać osoby:
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, lub
- wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu
Posiadanie doświadczenia, o którym mowa, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna, (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu.
W przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
Osoby zainteresowane udziałem w programie mogą składać karty zgłoszeniowe do Programu – załącznik nr 7 w sekretariacie Ośrodka Pomocy Społecznej w Pyrzycach do dnia 20.08.2024 r.
Zalacznik-nr-7-do-Programu-AOON-JST-2025-karta-zgloszenia-1722262810.docx (38.67 KB, docx)
Druki dostępne są również w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Pyrzycach, Plac Ratuszowy 1, pok. 36 i 6 - tel. 91 5611150 lub 91 5611165.
UWAGA!
Zgłoszenie nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie.
Szczegółowe informacje o Programie dostępne na stronie:
Informacja
- Szczegóły
W dniu 7 czerwca 2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego. Ustawa ta została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 859, a 13 czerwca 2024 r. większość jej przepisów weszła w życie.
Ustawa wprowadziła nowe świadczenie pieniężne pod nazwą bonu energetycznego, który otrzymają różne grupy beneficjentów, mające trudności w pokrywaniu rachunków za energię. Z pomocy w postaci bonu skorzystają m.in. mniej zamożni emeryci, czy też beneficjenci pomocy socjalnej.
Kryterium dochodowe uprawniające do bonu energetycznego
Bon energetyczny przysługiwać będzie za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i będzie wypłacany jednorazowo dla gospodarstw domowych, których przeciętne miesięczne dochody w roku 2023 nie przekroczyły
· 2500,00 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
· 1700,00 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Chodzi tu o wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych – tzw. dochód netto, np. w przypadku dochodów z pracy opodatkowanych wg skali podatkowej PIT, pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, podatek, składki oraz po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Uwaga:
Pieniądze z bonu energetycznego będą przysługiwać także osobom, które przekraczają kryterium dochodowe. Stosowana w tym przypadku będzie tzw. zasada "złotówka za złotówkę", co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota bonu energetycznego będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Wysokość bonu energetycznego
Ustawa przewiduje zróżnicowanie stawki bonu energetycznego w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym i dokonuje podziału na 4 grupy gospodarstw:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 300 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Dla gospodarstw domowych korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła) i wpisanego lub zgłoszonego do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r. albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB, wsparcie zostało zwiększone o 100%. I tak w tym przypadku obowiązują podwyższone stawki bonu energetycznego:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 600 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 800 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 1000 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 1200 zł.
Wnioski o wypłatę bonu
Przepisy ustawy przewidują katalog danych, jakie podawać się będzie we wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego jest udostępniany przez ministra właściwego do spraw energii w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu, co pozwala na zapewnienie przejrzystości i kompletności tego wniosku, a jednocześnie odciąża gminy z konieczności samodzielnego przygotowywania wzoru wniosku.
Wzór wniosku, został udostępniony na stronie internetowej naszego Ośrodka, dzięki czemu każdy mieszkaniec Gminy Pyrzyce może wydrukować formularz z poziomu tej strony. Wnioski będą także udostępniane w formie papierowej w siedzibie Ośrodka (Plac Ratuszowy 1 - pokój nr 2, 8 i 36) od dnia 29 lipca br. w godzinach od 7.00 do 14.00.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego będzie można złożyć osobiście w naszym Ośrodku, albo elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP, czy też platformy mObywatel – w terminie od 1 sierpnia do 30 września 2024 r.
Wnioski złożone po 30 września pozostawia się bez rozpoznania. Na rozpatrzenie prawidłowo złożonego wniosku przez wnioskodawcę Ośrodek Pomocy Społecznej w Pyrzycach będzie miał 60 dni. Wnioski będą podlegać weryfikacji. Wypłata bonu energetycznego będzie zrealizowana niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych na ten cel od Wojewody Zachodniopomorskiego.
Forma rozstrzygnięcia
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Wydania decyzji administracyjnej wymaga:
- odmowa przyznania bonu energetycznego;
- korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego;
- uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego;
- rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu energetycznego przyznanego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości.
Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej - o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.
Wypłata bonu energetycznego jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Gminy otrzymają dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat bonu energetycznego za pośrednictwem wojewodów.
Informacje telefoniczną można uzyskać pod numerem tel. 91 5 611-158
Do pobrania:
1. Wzór wniosku o wypłatę Bonu Energetycznego (DOC)
2. Wzór wniosku o wypłatę Bonu Energetycznego (PDF)
Informacja
- Szczegóły
Od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2024 r. PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO W ŻABOWIE będzie nieczynna z powodu przerwy urlopowej.
BEZPŁATNA POMOC PSYCHOLOGICZNA
- Szczegóły
Burmistrz Pyrzyc zachęca osoby doświadczające przemocy, osoby uzależnione od alkoholu, współuzależnione oraz wszystkie osoby, które przeżywają kryzys psychiczny - do skorzystania ze wsparcia specjalistów.
Konsultacje w lipcu 2024 r. udzielane będą online przez psychoterapeutę w podanych niżej dniach i godz., pod nr tel. 502 774 164.
01.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
03.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
06.07.2024 r. od 17:00 – 18:00,
08.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
10.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
15.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
17.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
20.07.2024 r. od 17:00 – 18:00,
22.07.2024 r. od 17:00 – 19:00,
24.07.2024 r. od 17:00 – 19:00.
Burmistrz Pyrzyc
(-) Marzena Podzińska