Artykuły
Testowe Liczba pozycji: 3
Testowe artykuły Liczba pozycji: 17

To jest opis kategorii artykułów. Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach. To jest opis kategorii artykułow.
Ilustracja powinna wyświetlać się z lewej strony opisu. W ustawieniach nie ma możliwości określenia, z której strony ma się wyświetlać.
Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach. To jest opis kategorii artykułow. Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach. To jest opis kategorii artykułow. Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach. To jest opis kategorii artykułow. Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach. To jest opis kategorii artykułow. Opis zawiera ilustrację kategorii ustawianą w opcjach.
Informacje prawne Liczba pozycji: 3
Aktualności Liczba pozycji: 128
Usługi
Zasiłki Liczba pozycji: 4
Pomoc rodzinie Liczba pozycji: 9
Rodziny mogą uzyskać jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka, zasiłek i dodatki do zasiłku rodzinnego oraz świadczenia opiekuńcze.
Piecza zastępcza rodzinna Liczba pozycji: 6
Pomoc niepełnosprawnym Liczba pozycji: 13
Schronienie i pomoc mieszkaniowa Liczba pozycji: 6
Pomoc w sytuacjach kryzysowych Liczba pozycji: 9
Pomoc społeczna Liczba pozycji: 1
Świadczenia niepieniężne Liczba pozycji: 6
Pomoc usługowa Liczba pozycji: 3
Pomoc usługowa przyznawana w trybie i na zasadach wynikających z ustawy o pomocy społecznej to:
- praca socjalna
- poradnictwo specjalistyczne
- interwencja kryzysowa
- usługi opiekuńcze lub specjalistyczne
Uzyskanie pomocy Liczba pozycji: 5
Współpraca lokalna Liczba pozycji: 1
Organizacje pozarządowe Liczba pozycji: 2
Centra aktywności lokalnej Liczba pozycji: 1
Wolontariat Liczba pozycji: 2
O Ośrodku
Informacje ogólne Liczba pozycji: 2
Struktura organizacyjna Liczba pozycji: 9
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest podstawową jednostką systemów pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i sytemu pieczy zastępczej.
W skład MOPS wchodzą również prowadzone, finansowane lub dofinansowane przez Miasto:
- domy pomocy społecznej;
- placówki specjalistycznego poradnictwa;
- placówki opiekuńczo-wychowawcze;
- mieszkania chronione;
- ośrodki wsparcia;
- inne jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej tworzone w oparciu o rozeznane potrzeby Miasta.
Ośrodkiem kieruje Dyrektor zatrudniany przez Prezydenta Miasta Łodzi.
Szczegółową organizację Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi, zakres obowiązków oraz uprawnienia pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, określa „regulamin organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi” wprowadzony zarządzeniem nr 5972/VI/14 Prezydenta Miasta z dnia 27 marca 2014 r.
Rejony Liczba pozycji: 5
Teren miasta podzielony jest na 4 rejony opiekuńcze obsługiwane przez 8 pracowników socjalnych:
Programy i projekty Liczba pozycji: 4
Wyróżnienia i nagrody Liczba pozycji: 2
Aktualności Liczba pozycji: 207
Projekt „Pyrzyce dla potrzebujących”
Klub Seniora Liczba pozycji: 17
Informacje ogólne Liczba pozycji: 12
Strona w budowie
Dokumenty do pobrania Liczba pozycji: 11
Usługi opiekuńcze i asystenckie Liczba pozycji: 1
Uncategorised
Świadczenie wychowawcze 500+ Liczba pozycji: 4
Rodzina 500 plus
Program "Rodzina 500+" jest finansowym fundamentem wsparcia rodzin. Program wszedł w życie 1 kwietnia 2016 roku i przyczynił się do znacznej poprawy sytuacji materialnej rodzin, wzmocnił je i nadał należny priorytet. W 2015 roku łączne wydatki budżetu państwa na rzecz rodzin wyniosły 1,78 proc. Produktu Krajowego Brutto. W 2017 roku wyniosły one już 3,11 proc. PKB. Jest to wzrost o 75 proc.
Program Rodzina 500+ realizuje trzy podstawowe cele: wpływa na wzrost liczby urodzeń (współczynnik dzietności wzrósł z 1,29 w 2015 roku do 1,45 w 2017 roku) ogranicza ubóstwo, w szczególności wśród dzieci (w latach 2015-2017 ubóstwo skrajne spadło z 6,5 do 4,3 proc.) oraz stanowi inwestycję w rodzinę.
Zgodnie z projektem zmian w programie „Rodzina 500+” od 1 lipca 2019 roku świadczenie wychowawcze będzie przyznawane również na pierwsze dziecko bez względu na dochody rodziny.
Projekt noweli przepisów trafił już do konsultacji społecznych. Rozszerzona formuła programu pozwoli na poprawę jakości życia wszystkich polskich rodzin mających dzieci na utrzymaniu i stanowi dopełnienie kompleksowej polityki państwa wobec rodzin.
Program "Rodzina 500+" od 1 lipca 2019 - bez kryterium dochodowego
Od 1 lipca 2019 roku świadczenie wychowawcze przysługuje na wszystkie dzieci do 18. roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.
Co się zmieniło w Programie "Rodzina 500+" od 1 lipca 2019 r.
Program "Rodzina 500+" na każde dziecko niezależnie od dochodu
7 pytań i odpowiedzi o "Rodzina 500+" na nowych zasadach
Co się zmieniło w rozszerzonym programie Rodzina 500+? Na siedem, najważniejszych pytań w tej sprawie odpowiadamy poniżej.
Zapraszamy do pobrania materiałów informacyjnych.
Nowy wzór wniosku o świadczenie wychowawcze, który obowiązuje od 1 lipca 2019 r.
Jak złożyć wniosek o "Rodzina 500 plus" on-line
Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć w gminie, w której mieszkamy, listownie za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz przez Internet.
Podręcznik dla samorządów – wg. stanu prawnego od 1 lipca 2019 r.
"Rodzina 500 plus" w Unii Europejskiej
Program Rodzina 500 plus jest zgodny z dotychczasową, unijną praktyką koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Gdzie uzyskać więcej informacji
Od 1 lipca 2019 rodzice mogą składać wnioski o świadczenie wychowawcze na nowych zasadach, zgodnie z którymi świadczenie wychowawcze z programu „Rodzina 500+” przysługuje na dzieci w wieku do ukończenia 18. roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.
Celem świadczenia wychowawczego jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych.
Świadczenie wychowawcze przysługuje matce, ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka - do dnia ukończenia przez dziecko 18 roku życia.
Prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje:
1) obywatelom polskim.
2) cudzoziemcom:
a) do których stosuje się przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
b) jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym,
c) przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650, z późn. zm.), jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) posiadającym kartę pobytu z adnotacją "dostęp do rynku pracy", jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem obywateli państw trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na terytorium państwa członkowskiego na okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, obywateli państw trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów oraz obywateli państw trzecich, którzy mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy,
e) przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie:
– zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 139a ust. 1 lub 139o ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub
– dokumentu pobytowego, o którym mowa w art. 1 ust.2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm.- Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3, z późn. zm.), z adnotacją "ICT", wydanego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, i gdy celem ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy w charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 3 pkt 13b ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach przez okres nieprzekraczający 90 dni w okresie 180 dni
- jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem cudzoziemców, którym zezwolono na pobyt i pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nieprzekraczający dziewięciu miesięcy, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje osobom jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres, w jakim mają otrzymywać świadczenie wychowawcze, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Wysokość świadczenia wychowawczego wynosi 500,00 zł miesięcznie na dziecko w rodzinie.
Świadczenie wychowawcze przysługuje na pierwsze dziecko, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 800,00 zł.
Jeżeli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne, świadczenie wychowawcze przysługuje na pierwsze dziecko, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1.200,00 zł.
W przypadku urodzenia dziecka albo ukończenia przez dziecko 18 roku życia kwotę świadczenia wychowawczego przysługującą za niepełny miesiąc ustala się, dzieląc kwotę tego świadczenia przez liczbę wszystkich dni kalendarzowych w tym miesiącu, a otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę dni kalendarzowych, za które to świadczenie przysługuje. Kwotę świadczenia wychowawczego przysługującą za niepełny miesiąc zaokrągla się do 10 groszy w górę.
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia wychowawczego ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego.
Świadczenie wychowawcze nie przysługuje, jeżeli:
1) dziecko pozostaje w związku małżeńskim,
2) dziecko zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej,
3) pełnoletnie dziecko ma ustalone prawo do świadczenia wychowawczego na własne dziecko,
4) członkowi rodziny przysługuje za granicą na dziecko świadczenie o podobnym charakterze do świadczenia wychowawczego, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Świadczenie wychowawcze na dane dziecko nie przysługuje, jeżeli osobie samotnie wychowującej dziecko nie zostało ustalone, na rzecz tego dziecka od jego rodzica, świadczenie alimentacyjne na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, chyba że:
1) drugie z rodziców dziecka nie żyje,
2) ojciec dziecka jest nieznany,
3) powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone,
4) sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka,
5) dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach.