Głównej zawartości

Komunikat alertu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS) wniosek o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

Dotychczas w/w wniosek można było złożyć jedynie w wersji tradycyjnej – papierowej w każdej placówce ZUS lub przesłać pocztą. Obecnie można go już wysłać elektronicznie. Wskazany wniosek należy podpisać podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym (PZ ePUAP).

Aby otrzymać świadczenie uzupełniające 500+ należy złożyć wniosek, jak również spełnić warunki określone w ustawie o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do wniosku o świadczenie uzupełniające należy dołączyć orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji albo orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo wydane (przed 1 września 1997 r.) przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów – jeśli nie upłynął okres, na jaki orzeczono inwalidztwo.

Świadczenie uzupełniające przyznawane jest od miesiąca, w którym zostaną spełnione wymagane warunki, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek.

W przypadku braku akceptacji rozstrzygnięcia przez wnioskodawcę, przysługuje mu prawo do odwołania do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych – właściwego ze względu na miejsce zamieszkania w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Po jego upływie decyzja stanie się prawomocna.

Wnioskowane świadczenie przysługuje w wysokości 500 zł, jeśli wnioskodawca nie jest uprawniony do emerytury ani renty i nie ma ustalonego prawa do innego świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych, lub ma takie świadczenia, ale jego łączna kwota brutto nie przekracza 1100 zł.

Źródło:
https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/wniosek-o-swiadczenie-uzupelniajace-500-dostepny-w-formie-elektronicznej/2950607